Kvaliteetne vundament loob päikeselise tuleviku
Uued teaduslikud uuringud toetavad muudatuste elluviimist alushariduses, millele Väike Päike tugineb oma tegevustes. Me teame, et esimestel eluaastatel on lapse areng kõige kiirem – ajus moodustuvad igal sekundil miljonid ühendused. Lisaks, kuna lapsed ja maailm on aja jooksul väga palju muutunud, siis me ei saa rakendada samasugust pedagoogikat kui 30 aastat tagasi.
Nüüdisaegsest õpikäsitusest lähtuv alusharidus
Nüüdisaegse õpikäsituse järgi on laps õppimisprotsessis aktiivne osaleja ning teadmiste ja oskuste omandamine põhineb koostööl. Õpetaja roll on toetada igat last ning luua keskkond, mis aitab tema arengupotentsiaali maksimaalselt realiseerida. Väikese Päikese lasteaiad- ja hoiud toetuvad enda tegevustes nüüdisaegse õpikäsituse põhimõtetele. Selleks suuname tähelepanu personaliseeritud õppele, mis aitab õpetajal last tundma õppida ning teda parimal viisil toetada. Väärtustame loomulikku õppimist, mis põhineb laste igapäevastel kogemustel. Kui laps tunneb emotsionaalset seost ja kognitiivset kaasatust õpitavaga, siis tal tekib loomulik motivatsioon õppida – see on uute teadmiste ja oskuste omandamise alus. Meie õpetajad on paindliku lähenemisega ning arvestavad õppeprotsessis laste huvide ja kogemustega. Kui laps nägi teel lasteaeda siili ja ta tahab seda kogemust jagada õpetaja ja rühmakaaslastega, siis see on õpetaja ülesanne haarata sellest huvist kinni ja võtta see fookusesse.
Lähtume laste huvidest ja vajadustest
Eelmisel aastal alustasime Viimsi lasteaias valverühmaga, kus hommikupoolikul on kahe täiskasvanu asemel kohal kolm ehk üks õpetaja ja kaks abiõpetajat. Nii on õppetegevuste ajal lastele olemas kolm täiskasvanut, mis loob võimaluse tegutseda väiksemates gruppides ning lapsed saavad lähtuda tegevuse valimisel oma huvist. Ühed lapsed võivad teha kunsti, teised ehitada miskit legodest ning kolmas grupp ei pruugi soovida tegevustest osa võtta ja tahavad jätkata oma mänguga. Seega õpetaja saab samal ajal tegutseda 22 lapse asemel seitsmega ja lähtuda laste vajadustest ja individuaalsest huvist, ilma et ükski laps peaks olema tegevuses, mis teda ei köida. Väiksemates gruppides on lastel võimalus rohkem kaasa rääkida, jagada oma mõtteid ja kogemusi ning seeläbi anda oma teadmisi edasi ka rühmakaaslastele. See on imeline võimalus, kuidas lapsed saavad toetada oma sotsiaalseid oskuste arengut, kasvatada oma enesekindlust ning saada eduelamusi. Väikestes gruppides toimetamisel on lapsed kognitiivselt rohkem kaasatud, mis on uute teadmiste ja oskuste omandamise alus.
Paindlik lähenemine lõunasele puhkeajale
Väike Päike läheneb lapse unevajadusele kui tervikule ja tugineb teaduslikele uuringutele, mis tõestavad, et paljud üle 3aastased lapsed ei vaja enam lõunaund. Sellest lähtume ka meie oma lasteaedades. Paindliku lõunase uneaja tagamiseks on võtmesõnaks koostöö. Usume, et lapsevanem teab kõige paremini, mis on tema lapse unevajadus. Meile on oluline leida igale lapsele parim võimalus puhkeaja veetmiseks, lähtudes tema individuaalsest vajadusest – mõni vajab lõunaund, mõni vaikset puhkehetke ja mõni laps ei vaja üldse uinakut. Selleks on Viimsi lasteaia rühmaruumid lihtsasti kohandatavad, et puhkajatel oleks vaikne pesa ja magajatel voodid. Kui magamiskohad on liigutatavad, siis saab mänguruumi juurde ja laps ei pea oma mängu kokku panema. Samuti on meie Viimsi lasteaialastel võimalus puhkeajal vaikselt mängida üldkoridoris, kus on erinevad tegevuspesad.
Tuvastame ja toetame lapse potentsiaali avastamist
Neli aastat tagasi võtsime Väikese Päikese lasteaedades- ja hoidudes kasutusele õppeinfosüsteemi Kindiedays, mis aitab iga lapse arengut individuaalselt jälgida, hinnata ja selle põhjal tegutseda. Samuti Kindiedaysis jagab õpetaja laste päevategevustest pilte, videoid ja kirjeldusi, seega lapsevanem saab isegi tööl olles olla kursis, mida tema laps parasjagu lasteaias teeb. Eelmisel aastal rakendasime oma lasteaedades- ja hoidudes Kindiedaysi lisafunktsiooni, mille abil saab iga lapse oskuseid ja teadmisi monitoorida ning seeläbi märgata lapse andeid, tugevusi ja lisatoetust vajavaid kohti. Väikese Päikese Viimsi lasteaiaõpetaja jagab lapsevanema tagasisidet: „Kindiedaysist mul on hea võimalus jälgida, milliseid lapse oskusi on vaja eraldi kodus toetada.“ Teise õpetaja sõnul muudab oskuste jälgimine ja märkimine Kindiedaysi igapäevase tagasiside andmise lihtsamaks ja tema kogemuse põhjal oskab vanem selle järgi rohkem küsida oma lapse arengu kohta. See on loonud lapsevanema ja lasteaia vahel tugevama silla läbipaistavama ja usaldusväärsema kommunikatsiooni ja koostöö tagamisel.
Järgmisel õppeaastal astume sammu veel edasi ja alustame digitaalse ja interaktiivse õppeplatvormi DigiLa rakendamist Väikese Päikese lasteaedades- ja hoidudes. Alloleval pildil on näha DigiLa prototüüpi. See loob võimaluse analüüsida, jälgida ja hinnata iga lapse arengut kui tervikut. DigiLa läheneb lapse arengule personaalselt, lähtudes tema tempost, tugevustest ja vajadustest. Kõik lapse päeva õppetegevused on platvormil nähtavad: millist oskuse arengut toetati ja kuidas lapsel selle käigus läks. DigiLasse sisestatud andmete põhjal näeb lapsevanem oma lapse arengut reaalajas. Süsteemsel jälgimisel ja tehisintellekti andmeanalüüsi abil võib Sinu lapsel välja joonistuda „Supervõime” mõnes valdkonnas, olgu see kunst, muusika, matemaatika või midagi muud. DigiLa loob võimaluse avastada ja märgata lapse potentsiaali juba koolieelses eas ja vastavalt sellele edasi tegutseda.
Alusta Väikese Päikese Viimsi lasteaias juba homme, sest meiega saab Sinu laps stardieelise! Võta meiega ühendust: viimsilasteaed@lasteklubi.ee, +372 505 6510
Alusharidus loob tuleviku!
Väike Päike
Mari Kummer, Viimsi lasteaia ja Väikese Päikese õppejuht
Birgit Anette Bibikov