Jõulumeeleolu ja positiivne päkapikukasvatus – oluline osa lapsepõlvest
Käes on detsember ja jõulud on varsti-varsti käes. Päkapikud juba käivad, toad on täis mandariini lõhna ja unistus lumest täidab hinge. Kuidas teha nii, et jõulud oleksid lapsele meeldejäävad ning ei seostuks ainult kingituste saamisega? Teemal arutab Väike Päike psühholoog Olga Luptova.
Mida mäletate teie?
Alguses tuletame koos meelde meie lapsepõlve. Teeme ühe harjutuse. Pange silmad kinni ja tuletage meelde: kuidas näevad välja teie lapsepõlve jõulud? Looge endale kujutluspilt. Kus te olete? Kellega? Mida te teete? Mis lõhnad on teie ümber? Mida te tunnete? Mida kogete?
Seda harjutust tehes, tunnen enda sisemust täitumas soojusega ja naeratus tuleb näole. Tunnen kuuse ja piparkookide lõhna ja näen lähedasi inimesi enda ümber. Mul ei tule silmade ette ükski konkreetne kingitus või asi – meeles on üldine atmosfäär ja meeleolu.
Miks on jõulumeeleolu loomine nii tähtis?
See harjutus näitab ilmekalt, et just atmosfäär on jõulude puhul eriliselt oluline. Positiivsed emotsioonid on need, mis loovad meie jaoks jõulude tähenduse. Eriti just käesoleval aastal, kui ümber on palju segadust ja pingeid. Lapsed ja täiskasvanud ootavad rõõmu, natuke võlujõudu ja palju koduseid positiivseid elamusi.
Kuidas tekitada jõulumeeleolu?
Väga tähtis on meeles pidada ja lastele selgitada jõulude sügavamat tähendust. Jõulud ei ole ainult kingituste andmine ja saamine. Jõulumeeleolu algab inimestest ja headest suhetest meie vahel, traditsioonidest ja koostegutsemisest. Veetke kvaliteetset aega perega koos! Meisterdage koos jõuluehteid, kaunistage jõulukuuske, küpsetage piparkooke, kuulake mõnusat jõulumuusikat ning õppige toredaid luuletusi. Nautige koos veedetud aega ning koguge toredaid mälestusi. Kaasake lapsi plaanide tegemisse, kodu kaunistamisesse ja jõulumenüü planeerimisse.
Kas päkapikud ja jõuluvana on olemas?
Meie Väikeses Päikeses usume, et on!
Imedesse uskumises pole midagi halba. Kui täiskasvanu jaoks on oluline lapse maailmast aru saada ning lapsega heas kontaktis olla, siis võiks ta samuti natuke imedesse uskuda. Päkapikud ja jõuluvana on heasüdamlikud ja positiivsed tegelased, kes ei mõju lapse arengule negatiivselt. Negatiivne mõju võib olla siis, kui täiskasvanu hakkab last päkapikkude või jõuluvanaga “ähvardama” öeldes: Kui sa ei käitu hästi, siis päkapikk ei tule. Päkapikud piiluvad ja kui sa ei tee nii nagu mina soovin, siis sina täna kingitust sussi sisse ei saa. See ei ole õige. Kui juba tekitada jõulumeeleolu ja lubada imesid, siis ei ole ilus kasutada lapse heasüdamlikkust ja siirust temaga manipuleerimiseks.
Päkapikk või jõuluvana ei pea tooma väga kalleid kingitusi. Ka kirjavahetus päkapikuga või odav värviraamat on OK. Jõulumeeleolu ei ole kinni materiaalsetes väärtustes. See on positiivsete tunnete ja ilusate momentide loomine, perega üheskoos olemine ja imedesse uskumine.
Mida positiivse päkapikukasvatuse all silmas peame?
- Päkapikk saab lapsele õpetada ka andmisrõõmu: las laps meisterdab päkapikule kaardi, joonistuse, jätab piparkoogi ööseks sussi sisse.
- Tähtis ei ole, kes saab kõige suurema ja uhkema kingituse. Päkapikk on pisike, ta ei jaksa palju kanda. Tore on, kui sind meeles peetakse.
- Kõik lapsed on head, keegi ei jää kingist ilma. Kedagi ei piiluta akna taga.
- Päkapikuga saab kirjavahetust pidada. Päkapikk võib last tunnustada eelmise päeva tegude eest. Näiteks kui laps oli pahas tujus ega tahtnud hommikul lasteaeda minna võib päkapikk talle kirjutada, kui tubli ta oli, et ikkagi läks. Ka päkapikk kartis väiksena üksi lasteaias olla, aga ema tuli talle ikka igal õhtul järgi.
- Päkapikk võib vahel ka mõne vimka visata: käia kassi veekausis vannis, tulla tuppa poriste jalgadega vmt. Siis on hommikul lõbus avastada, mida öö jooksul korda on saadetud.
Soovime teile ilusaid imelisi hetki ja kaunist jõuluootust.
Olga Luptova
Kristi Stahl
Väike Päike
Lasteklubi Väike Päike blogipostituste jagamise, refereerimise ja avaldamise tingimused.